Als u schade heeft geleden als gevolg van een verkeerde medische behandeling, dan wordt er gesproken van een `medische fout’. U kunt dan de zorgverlener aansprakelijk stellen. U doet dat schriftelijk met uitleg van de gebeurtenis(sen), de medische fout en de schade die u als gevolg hiervan heeft geleden.
Wanneer kun je spreken van een medische fout?
Een arts heeft inspanningsverplichting en doet zijn uiterste best om het resultaat van iedere behandeling zo goed mogelijk te laten zijn. Wanneer een arts aan zijn inspanningsverplichting voldaan heeft, dan valt hem geen medische letselschade te verwijten. Anders is het als uw zorgverlener onzorgvuldig heeft gehandeld en er door deze onzorgvuldigheid schade bij een patiënt is ontstaan. Dan spreken we van een medische fout genoemd en heeft u recht op schadevergoeding en mogelijk recht op smartengeld.
In veel gevallen is het niet makkelijk om een medische misser vast te stellen. Er moet bewijs van onzorgvuldig handelen geleverd worden en u moet aan kunnen tonen dat uw letsel daadwerkelijk veroorzaakt werd door deze onzorgvuldigheid. Hiervoor moet een medisch deskundige een rapport opmaken.
Een klacht indienen na medische fout
Bent u ontevreden over de medische behandeling dan kunt u een klacht bij de zorgverlener of het ziekenhuis indienen. U kunt zelf een klacht indienen maar ook iemand anders die er belang bij heeft (familie of andere direct betrokkene) mag dit doen.
Let op! Het indienen van een klacht na medische fout is niet hetzelfde als aansprakelijk stellen. Aansprakelijk stellen doet u in een aparte brief waarin u de zorgverlener (of de zorginstelling) verantwoordelijk stelt voor uw schade op grond van toerekenbare tekortkomingen en/of een onrechtmatige daad.
Aansprakelijk stellen na een medische fout
Is de zorgverlener in dienst van een ziekenhuis, dan kan naast de zorgverlener ook het ziekenhuis aansprakelijk worden gesteld. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wie er aansprakelijk kan (of: kunnen) worden gesteld. Als de aansprakelijkheid vast is komen te staan, dan moet er zoveel mogelijk bewijs verzameld worden.
Medische fouten en verzekering
De meeste zorgverleners en ziekenhuizen zijn verzekerd als zij aansprakelijk worden gesteld voor medische fouten. Dat betekent dat u in zo’n geval met de verzekeraar zaken moet doen om de aansprakelijkheid erkend te krijgen en uw schade betaald te krijgen. De juristen van de verzekeraars zijn ervaren in het afhandelen van medische schadeclaims en u doet er altijd goed aan om zelf een letselschadespecialist in te schakelen. Zo heeft u de meeste kans om te krijgen waar u recht op heeft!
Vraag een gratis adviesgesprek aan
Wilt u weten of een advocaat u kan helpen? Neem dan contact met ons op.
- Wij bespreken kosteloos en vrijblijvend met u of uw zaak zich leent voor een advocaat.
- Wij brengen u geheel vrijblijvend, direct in contact met een gespecialiseerde letselschade advocaat.
- Met de advocaat spreekt u vervolgens af hoe de zaak aangepakt gaat worden. Alleen als u dat wilt.